Петя Димитрова: „Дигитализацията и финансовата грамотност са ключови теми по пътя ни към еврозоната“

Пощенска банка първа улеснява клиентите преди въвеждането на еврото, като им дава възможност да внасят суми в лева по сметките си без такса

• Инвестициите в дигитализация, образование, повишаването на квалификацията и финансовата грамотност са ключови по пътя ни към еврозоната;

• Пощенска банка първа стартира кампания, за да улесни клиентите си преди въвеждането на еврото, като им дава възможност да внасят суми в лева по сметките си без такса;


Петя Димитрова: „Дигитализацията и финансовата грамотност са ключови теми по пътя ни към еврозоната“

• Според председателя на АББ, няма основания, че лихвените проценти могат да се повишат с въвеждането на новата валута, дори обратното – идва моментът за намалението им;

• Асоциацията на Банките в България (АББ) планира разяснителна кампания сред гражданите, за да обясни всички ползи на хората от приемането на еврото;

• Ускореното внедряване на дигитални иновации в банковия сектор подобрява многократно потребителското изживяване, като Phygital моделът е бъдещето на банкирането.

Петя Димитрова, главен изпълнителен директор на Пощенска банка и председател на УС на Асоциацията на банките в България (АББ), коментира в интервю за „24 часа“ актуалните теми, които засягат потребителите, институциите и държавата, във връзка с предстоящото ни присъединяване към еврозоната и приемането на еврото за национална валута. Тя направи обзор и на някои макроикономически теми и прогнози, коментира тенденциите в сектора на банковите услуги и изрази очакванията си за развитието на лихвените проценти в контекста на присъединяването на България към еврозоната.

Петя Димитрова: „Дигитализацията и финансовата грамотност са ключови теми по пътя ни към еврозоната“


ПОЛЗИТЕ ОТ ПРИСЪЕДИНЯВАНЕТО НА СТРАНАТА НИ КЪМ ЕВРОЗОНАТА

Председателят на Асоциацията на Банките сподели своите очаквания за ползите от приемането на България в еврозоната. „Присъединяването на България към еврозоната и към втората най-използвана валута в света е дълго чакан процес. Той ще повлияе положително на икономиката на страната ни и ще бъде двигател за ускоряване на реформите, повишаване на благосъстоянието и достигане на европейските стандарти на живот. Ще донесе много ползи на гражданите и фирмите не само от гледна точна на намаляването на трансакционните разходи, но и чрез подобряване на инвестиционната среда, активизиране на местните и чуждестранните инвестиции, със засилена инвестиционна дейност, която се очаква да подпомогне заетостта. Това със сигурност ще се отрази положително и на кредитирането, ще открие много допълнителни възможности, а сред тях и за развитие на капиталовите пазари в България“.

Петя Димитрова: „Дигитализацията и финансовата грамотност са ключови теми по пътя ни към еврозоната“

„С представителите в Асоциацията на банките в България планираме да проведем разяснителна кампания сред гражданите, за което разчитаме на съдействие на БНБ и на правителството, за да обясним всички ползи от приемането на еврото, което ще подобри значително средата, в която всички правим бизнес. За нас, банките, е важно да можем да отговорим на всички изисквания и да си подготвим информационните системи. Подготовката освен времеемка е и много скъпа – общата сума, която банките се очаква да изразходят за въвеждането на еврото – за обмяната на парите в обръщение, както и за необходимите промени в техните информационни системи и осведомителни кампании, възлиза на между 300 и 400 млн. лв.“.

Няма опасност хората да не могат да си сменят левовете в евро, когато дойде моментът за това, но Петя Димитрова съветва клиентите да не чакат и да използват месеците преди приемането на еврото, за да внесат парите, които имат като наличности, по банковите си сметки. В тази връзка Пощенска банка първа стартира 3-месечна кампания, за да улесни клиентите си преди въвеждането на еврото, като им дава възможност да внасят суми в лева по сметките си без такса.

Петя Димитрова: „Дигитализацията и финансовата грамотност са ключови теми по пътя ни към еврозоната“

Безплатното внасяне на банкноти в лева ще се прилага в периода от 1 април до 1 юли по всички сметки и депозити в лева на клиенти – физически лица, ще е валидна за следните канали за банкиране – на каса във финансов център, през АТМ устройство с депозитна функция или чрез дигиталните зони за самообслужване, ще бъде без ограничение на внесената сума, при вноска на каса, като за суми над 100 000 лв. ще е необходимо предварителна писмена заявка от 3 работни дни. При внасяне на АТМ или терминално устройство на самообслужване условията ще се прилагат до размера на максималните дневни лимити за съответния канал.

РАЗВИТИЕТО НА ЛИХВЕНИТЕ ПРОЦЕНТИ В КОНТЕКСТА НА ВЪВЕЖДАНЕТО НА НОВАТА ВАЛУТА

„Няма основания за очаквания, че лихвените проценти могат да се повишат с въвеждането на новата валута. Дори обратното – идва моментът за намалението им“, каза по темата г-жа Петя Димитрова.„Големите централни банки като ЕЦБ и Федералният резерв обявиха, че скоро ще започнат намаление на основните лихви“.

По отношение на коментарите за прекомерно банково кредитиране на физически лица и „балон“ в цените на имотите г-жа Димитрова бе категорична, че банките в страната кредитират разумно и отговорно, като даде за пример анализ на Пощенска банка със статистика за 10-годишен период.

От данните се вижда, че „ръстът на потребителските и ипотечни кредити е сравним с ръста на доходите, както и с ръста на БВП. Ако погледнем данните за размера на средната работна заплата, ще видим, че за последните 10 години тя се е увеличила 2.7 пъти, а минималната 3 пъти, което е повече от нарастването на потребителските и ипотечните кредити – по-високите доходи на домакинствата са достатъчни за обслужване на повечето кредити, които те са взели. За същия период номиналният БВП се е увеличил 2.2 пъти до 184 млрд. лв.

Данните показват още, че дългът на домакинствата към БВП в България е 23%, докато същото съотношение за 27-те държави от Европейския съюз е 55% - два пъти и половина по-малко, което означава, че не може да говорим за свръхзадлъжнялост на населението в страната, а точно обратното. За това спомага и спадът на безработицата.

Данните на НСИ показват, че от 2013 година насам безработицата е спаднала три пъти – до 4.3%, което означава, че на практика в големите градове и сред високообразованите българи, тя е близо до нулата.

„Напоследък също много се говори и по темата за инфлацията и как тя изяжда реалните доходи на населението. Нека не забравяме, че храните и енергоносителите имат най-голям дял в потребителската кошница и съответно нарастването на техните цени е основният „причинител“ на инфлация. За последните 10 години реалните доходи на населението са се увеличили – дори и през последните две силно инфлационни години България беше една от малкото страни в ЕС, в която имаше двуцифрен ръст на средните възнаграждения и реален ръст на доходите“, допълва г-жа Димитрова.

„Логично по-високите доходи и растящият пазар на недвижими имоти води и до повече спестявания на населението. Само за последната година депозитите на домакинствата са се увеличили с рекордните 8.3 млрд. лв., като само през декември миналата година ръстът е с колосалните 2.28 млрд. лв.“, акцентира в изказването си тя.

Петя Димитрова: „Дигитализацията и финансовата грамотност са ключови теми по пътя ни към еврозоната“

ДИГИТАЛНИТЕ ИНОВАЦИИ И ВНЕДРЯВАНЕТО НА ВИСОКОТЕХНОЛОГИЧНИ РЕШЕНИЯ ОСТАВАТ ВОДЕЩИ ЗА БАНКИТЕ

„Ускореното внедряване на високотехнологични решения в банковия сектор подобрява многократно потребителското изживяване и банките ще продължим да инвестираме в това да осигуряваме на клиентите по-бързи и точни банкови услуги“, подчерта г-жа Димитрова. И допълни, че предимство имат големите участници на пазара, защото разполагат с ресурс и средства, за да внедряват различни технологични решения и да осигуряват още по-качествени и ефективни банкови услуги.

„В Пощенска банка правим значителни инвестиции в преработка на процеси и в човешки ресурс, за да създадем разбираеми за клиента приложения, които да засилят удоволствието от контакта с нас. Phygital моделът е бъдещето на банкирането. Хибридните форми на банкиране, комплексният модел между дигитални и физически услуги, потребителското преживяване в различни канали и платформи – последователно, в реално време – това е, което правим в Пощенска банка и което очакват нашите клиенти“, посочва още Петя Димитрова.

Цялото интервю може да бъде прочетено тук.

Вижте още: